Assalamualaikum and Salam One Malaysia! Feel free to look around. If you like what you read, mention us in your post or link to this site. DON'T FORGET TO LEAVE YOUR COMMENT / SUGGESTION & BE MY FOLLOWER. Hope to see you again! Enjoy yea!
Kesemua Entry yang berkaitan dengan KARYA PENULISAN di dalam blog ini hanya imaginasi penulis semata-mata dan tidak ada kena mengena dengan mana-mana pihak sama ada yang masih hidup dan yang telah meninggal dunia. Semua Entry di dalam blog ini adalah hak milik D'Ct Heeda. Sebarang penciplakan adalah tidak dibenarkan. Harap Maklum Terima kasih.

Peace & Love. D'Ct Heeda.

Monday, March 28, 2011

Sayang Sarawak


Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia!

Bah,kali tok kelaka sarawak kita.
Lamak eh sik update blog dalam bahasa orang sarawak tok.
Nang rindu eh. (Maka dirik di Sarawak bah)
Suka ati aku jak nak mengereypak.
Entah apa-apa. Haha.

Tadik bah. Kamek nangga rancangan TV3 jam 6 petang tek.
Rancangan Sayang Sarawak,Tv3.
Ya rabbi!! Syok bah nangga Sarawak masuk TV.
hehehehe
MEMANG! Banyak tek nak orang madah rancangan tok pakey BN meli org sarawak.
Mentang-mentang pilihanraya Sarawak tek nak sik lamak agik.
*tp,nang rancangan khas utk pilihan raya sarawak.

BUT,Do I Care??

Cobalah sikap positif sikit bah. Sik payah fikir banyak. Sikit jak.
Rancangan tok pun berguna juak key narit pelancong ke Negeri Sarawak.
Rancangan tok berbaloi juak nunjuk nok kita tok orang Sarawak bukan duduk lam utan jak.
Sarawak dah maju bah. Orang nok piker negatif ya nok agik terperuk dibah tempurung nyiur.
ENOUGH! mun di poret hal sidak nok negatif ya nang berpage-page blog kamek tok.

Berbalit ke rancangan Sayang Sarawak tek,adalah terselit lagu-lagu rakyat dolok-dolok.
Ya Rabbi! Alu terimbo zaman kecik-kecik dolok eh. (wlupun kamek tok lahir 1993 agik segar lagu-lagu ya. Maklumlah orang kampung,nang idup lagu ya time dolok. dalam era 99 cam ya,gik kecik-kecik lam umo 6 tahun nang enjoy lagu kedak tok.)

kamek time kecik lok. kiut sik?haha *perasan
Now,dah 18 tahun kamek tok. Bila dengar jak lagu2 dak ya tek,alu sempat bercarik di youtube tek. Ya rabbi! Rasa dirik jadi nembiak zaman 99 dolok eh.
Nang SAH. Rindu bah nak balit zaman dolok-dolok. Belum agik kamek tok umo 50 an,nang dah rasa mauk agi jadi nembiak kecik. Sebab time ya jak lagu-lagu tok SEGAR.
Entah nembiak baru kinek tok ingat nak agik denga lagu-lagu cam tok.
Tok kamek share dengan kitakorang antara lagu-lagu rakyat nok SEGAR zaman kamek nembiak kecik dolok. Layanzzz!





lagu tok feveret alu!!



lagu tok mun da versi asal nang best!


tok bukan lagu rakyat,p nya kisah sal org sarawak.

lagu tok pulak berkaitan dengan sejarah sarawak. Mun da nemu gunung santubong ngan gunung sejinjang,nya lah ya. :)



Tok jaklah dari kamek. Semenanya ada agik bah. Nok tok jak temu lam youtube tek.
Bah,layan jak kitakorang sia. Hehe.

-Wassalam-

Monday, March 21, 2011

Bah Berambeh Te Lezha 2011


Bah Berambeh Te Lezha 2011
Pada 20 Mac 2011 bersamaan dengan hari Ahad , pekan Sepupok Niah sekali lagi meriah dengan program Bah Berambeh Te Lezha bersama anjuran Kelab Pemancing,Miri di mana ketika itu juga diadakan Pertandingan Ngail Udang. Program ini dinamakan Bah Berambeh Te Lezha bersempena dari bahasa melanau Bintulu iaitu Jom Bertandang ke Niah.*Niah di kenali sebagai Lezha dalam bahasa Melanau Bintulu. And NOT BAD! Hampir keseluruhannya mendapat sambutan dari penduduk-penduduk Daerah Kecil Niah dan orang ramai di sekitar berdekatan Pekan Sepupok,Niah.

Antara aktiviti-aktiviti yang dimuatkan dalam program ini:-
  • Pertandingan Ngail Udang
  • Poco-poco
  • Sukan rakyat(congkak,batu seremban,gasing,sumpit,lastik,batu seremban,tarik tali, dsb.
Orang ramai dari Miri(salah satunya ialah saya), Kelulit,Bekenu serta Bintulu juga turut meramaikan program kali ini.
Hadiah-hadiah bagi setiap pertandingan juga cukup lumayan. *Hamper pun boleh puas hati. Kenyang perut dan sik boyok(tak makan sorang-sorang) bak kata orang sarawak. Hehe.

Program ini juga di serikan dengan kehadiran YB Rosey serta tetamu khas Menteri Muda Pelancongan Sarawak, YB Dato' Haji Talib Bin Zulpilip bersama rombongannya dari Bintulu. And guess what? Dato' Haji Taib telah mencadangkan sesuatu untuk program ini pada masa akan datang iaitu mengadakan gerai jualan makanan tradisional. Saya setuju dengan cadangan itu memandangkan kali ini tiada satu pun gerai jualan makanan di sediakan. Ini mungkin menyukarkan orang jauh datang bertandang. Untuk mengharapkan kedai-kedai kat pekan? Kedai runcit banyak le. Dengan adanya gerai jualan makanan tersebut,ya baruk dikatakan berambeh. Berambeh makan dan main.

That's all. Di bawah ini saya sertakan foto-fotonya. Lebih banyak foto di Facebook saya. :)

Sebelum ke tempat aktiviti,lepak kejap kat gerai auntyku di tepi jalan. Jadi,sapa-sapa yg masuk ke pekan sepupok passti terjumpa gerai ini. Gerai di buka dari jam 6 pg- 10pg.*ikut keadaan.

Aktiviti 1: Poco-poco.

Peserta Pertandingan Ngail Udang sedang mendengar taklimat.

Pertandingan Gasing

Sukan: Galah Panjang


Celoteh-celoteh orang kampung


Pertandingan Congkak(dimana aku dapat tempat ke-2...hurmmm bolehlaaaa)

Pertandingan Menganyam Ketupat

Pertandingan Sepak Raga

Pertandingan Tarik Tali

Hadiah tempat ke-2 pertandingan congkak(satu-satunya wakil dari Miri.Hehe)

Diharap tahun depan program ini dapat di anjurkan lagi dan lebih lagi menarik dari tahun ini.
Bye! And I really enjoy the day.
*Entah-entah next year dapat ke tak aku join lagi ek?

Tuesday, March 15, 2011

Resepi: Vegeroni Sos Cendawan Kimball.


Resepi asal : (klik di sini)


Vegeroni Sos Cendawan

Bahan-bahan:
Vegeroni San Remo
    1/2 labu bawang putih (dipotong halus)
      2 keping daging burger Ramly (cincang atau potong saja ia mudah hancur)
        1/2 botol sos spagheti Kimball perasa cendawan
          1 setengah sudu kecil Maggi Seasoning
            3 sudu besar minyak kelapa sawit
              1/2 sudu kecil garam
                1/2 Bawang besar

                  Cara-cara membuatnya:
                  Rebus spaghetti dalam air setengah periuk (25 minit )

                  Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih, bawang besar hingga naik bau..

                  Masukkan daging burger yang dicincang tadi dan goreng hingga daging bertukar warna coklat..

                  Letakkan Maggi Seasoning, kacau kesemuanya supaya sebati..

                  Bubuh sos spaghetti Kimball tadi...

                  Tambah air dalam secawan & kacau hingga sebati & letak garam

                  Letak spaghetti dalam pinggan & tuang kuah atasnya,

                  * Spaghetti memang patut rebus lama sikit- dalam 25 min atau 1/2jam pada api hampir besar, barulah spaghetti betul2 empuk & bau dia wangi...

                    p/s: Resepi yang saya buat ni mudah dan ringkas sahaja. Tak payah nak susah-susah korek cari barang-barang yang kadang-kadang susah nak dapat tu. Yang penting sedap. Yumm! Yumm! Yummy!

                    *Selamat Mencuba*

                    Saturday, March 5, 2011

                    Rainbow When it Rained



                    A Collection of Rainbow's around Miri areas


                    This two photos were taken in 2010.
                    Place: Bumiko Park.

                    ~--------------------------------------------~


                    And this is what I snap just a few hours ago..
                    Place: Morsjaya,infront Boulevard Mini Market.
                    Time:6.10-6.20 ( March 5,2011. Saturday)

                    Subhanallah!

                    Tuesday, March 1, 2011

                    Penyembuh Rindu



                    Penyembuh Rindu | Mawi ft. Diane

                    Adakah kau berada di sana
                    Ku dapat rasa kehadiranmu
                    Walau hanya di dalam kalbu
                    Ku merindumu selalu
                    Pelik juga tapi kupun rasa
                    Bagai kau berdiri disisiku
                    Terkenangkan waktu ketika
                    Berdampingan bersama-sama

                    Setiap pertemuan
                    Pasti akan temu detik perpisahan
                    Walau kini terpisah
                    Kenangkanlah saat indah
                    Sebagai penyembuh rindu
                    Kita tak ditakdirkan bersama
                    Untuk masa yang lebih lama
                    Biarpun hanya seketika
                    Kehadiranmu dirasa..rasa

                    Setiap pertemuaan
                    Pasti akan temu detik perpisahan
                    Walau kini terpisah

                    Kenangkanlah saat indah sebagai penyembuh rindu
                    Kenangkanlah saat indah sebagai penyembuh rindu
                    Sambung Baca: http://anizyn.blogspot.com/2009/12/lirik-penyembuh-rindu-mawi-ft-diana.html#ixzz1FKfR1jTB


                    Just now, I'm finish watching this fil.
                    What a great fil!! mBest and 5 star..hehe
                    I like all the plot where there's more looks like Malay FairyTale.
                    They have:-
                    Pak Pandir,Puteri Bunian,Nenek Kebayan,Mahsuri,5 pahlawan bersaudara,Puteri Gunung Ledang,Bawang Merah and Bawang Putih,the one of the character of Lembing Awang Pulang ke Dayang Tale which is Awang(Norman Hakim),Awang Kenit,Penunggu Tasik Chini and many more. I can't remember. :D
                    By the way,the main character of Magika is Badang a.k.a Bad is role by Mawi , Ayu role by Dania Danielle , Malik (Ayu's brother) role by Fimie Don.

                    This is what film Magika about:-
                    Magika film is a film that included a family form of taboos, especiallythe Malays warnings for children, such as not leaving the house at dusk and do not urinate all over the place at will. The film is alsoclose to the audience because it is rich with affection, love andsacrifice.

                    Magika film synopsis tells how two sisters who got lost in the wild Elves after leaving the house at dusk.Ayu (Diana Danielle) face tough tests in order to save his brother Malik (Fimie Don) who abducted Ziana Zain acting kebayan grandmother. However Ayu fortunate because he met with Bad(Mawi) who helped rescue them out of the foreign world.

                    p/s: Who haven't watching this Magica Musical Film, you will loss it. So, my advice is get the dvd right now and watch it with your family!! Sure Hebat and Have Fun everybody!!
                    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...